Deze Week In Atjeh...

Ik bevind me in Atjeh, Indonesië, waar ik voor het Community Driven Regeneration (CDR) programma van het International Rescue Committee (IRC), een internationale vluchtelingenorganisatie, werk. Deze Blog is bedoeld om familie, vrienden, kennissen en andere geïnteresseerden – met name donoren van de Stichting Vluchteling, hoofdfinancier van het CDR programma – op de hoogte te houden van mijn werk, mijn ervaringen en mijn gedachten gedurende mijn verblijf in Atjeh.

vrijdag, oktober 27, 2006

27 oktober - En weer terug aan het werk!



En... weer terug aan het werk! Dit was een korte werkweek doordat de vasten maand was beëindigd op 23 oktober en werd afgesloten met Idul Fitri of Eid Al-Fitr (24 en 25 oktober), wat ook wel Lebaran wordt genoemd in Indonesië. Met het gevolg dat we twee nationale vakantie dagen hadden en maandag een verplichte vrije dag op moesten nemen. Voor diegene die besloten om niet de hele week vrij te nemen, betekende dit dus dat er twee hele dagen gewerkt moest worden!!!



Mijn verloofde – wie helaas komende maandag alweer terug zal keren naar Nederland – en ik zijn voor een lang weekend naar Bukit Lawang in Noord Sumatra gegaan. Dit ligt drie uur ten noordwesten van Medan en grenst aan het 9000 vierkant kilometer grote Gunung Leuser Nationaal Park. We verbleven in de presidentiele kamer van de Jungle Inn, wat werd aangeraden door een aantal collega’s. ‘Welcome to the jungle’ zei onze gids, nadat we een slang met een oranje kop in ons bed vonden! De Inn ligt tegenover het Bohorok orang-oetan ‘viewing centre’, wat eerst een rehabilitatie centrum was om de orang-oetan te reïntegreren in het wild. Tegenwoordig, alhoewel er nog steeds getracht word om een klein aantal te reïntegreren, is het meer een attractie geworden waarbij de apen iedere dag gevoerd worden terwijl de toeristen toekijken. We hadden hoe dan ook een schitterend uitzicht vanaf de Inn en zagen regelmatig orang-oetans in de jungle en langs de rivier lopen. We hebben ook een spannende tweedaagse trek door de jungle gemaakt. Het was een inspannende tocht. We hebben aardig wat dieren kunnen zien en werden vertrouwd met de geluiden, geuren en de overheersende vochtigheid van de jungle. De terugweg ging een stuk vlotter omdat we via de rivier terug konden raften in aan elkaar gebonden binnenbanden van vrachtwagens. Die nacht had het flink geregend waardoor het waterniveau van de rivier was gestegen en dit maakte het raften een stuk spannender. Het was echt een onzettende leuke ervaring!



Enfin... mijn Blog begint langzamerhand meer op een reis-Blog te lijken! Eigenlijk zou ik over het werk moeten schrijven! Maar deze week niet, vrees ik!



De afgelopen twee dagen was het bijzonder rustig op het kantoor, dus ik heb deze kans aangepakt om een aantal zaken af te ronden en me te concentreren op wat er komen zal. Het updaten van het SPSS database is nu afgerond en ik ben bezig geweest aan een document om feedback te geven aan de analyses van data wat we tot dus ver verzameld hebben. Het belangrijkste element in dit laatste genoemde aspect, is om te zorgen dat ze zelf het belang inzien van het monitoren en evalueren en om ze te stimuleren om zelf de data te analyseren. Daarnaast heb ik ook gewerkt aan het afronden van de instructies voor de ‘Spatial Information and Mapping Centre’ (SIM). Als laatste, heb ik een vergadering gehad met de CDR adviseur om mijn taakomschrijving en de taken die aan mij werden toegeschreven midden juni, toen ik hier begon met werken, te herevalueren. Zoals vaak het geval is, komen sommige werkzaamheden die ik had moeten doen en die ik uiteindelijk heb gedaan, niet helemaal overeen. Dit is geen slecht zaak, maar een aantal kleine veranderingen die ervoor zorgen dat alles weer overeenkomt, waren nodig. Daarnaast hebben we ook mijn schema voor de maand november besproken. Jammer genoeg zal de CDR adviseur ons binnenkort gaan verlaten om haar studie in Kroatië weer op te pakken. Nu ik erover denk, zitten mijn zes maanden in Atjeh er ook alweer bijna op. De tijd vliegt echt!



Waarschijnlijk is dit mijn kortste log tot dus ver, maar er is niet zo veel gebeurd deze week! Volgende week hoop ik een stukje te schrijven over de problemen die we tot nu zijn tegen gekomen met betrekking tot corruptie in onze CDR gemeenschappen. Met name wil ik het hebben over hoe er met deze corruptie problemen wordt omgegaan en hoe ze worden opgelost. Dat moet interessant zijn, toch?


Dus ik hoop dat jullie volgende week weer een kijkje nemen!


Groetjes,
Alex