Deze Week In Atjeh...

Ik bevind me in Atjeh, Indonesië, waar ik voor het Community Driven Regeneration (CDR) programma van het International Rescue Committee (IRC), een internationale vluchtelingenorganisatie, werk. Deze Blog is bedoeld om familie, vrienden, kennissen en andere geïnteresseerden – met name donoren van de Stichting Vluchteling, hoofdfinancier van het CDR programma – op de hoogte te houden van mijn werk, mijn ervaringen en mijn gedachten gedurende mijn verblijf in Atjeh.

donderdag, oktober 05, 2006

5 october - Terug naar het hoofdkwartier


Afgelopen weekend en in het begin van deze week was ik in Meulaboh. In de twee werkdagen dat ik er was heb ik veel gereisd ik ben namelijk langs alle negen Integrated Community Programs (ICPs), oftewel geïntegreerde gemeenschapsprogramma’s geweest, in de districten Atjeh Barat en Nagan Raya. Gelukkig liggen de ICPs in de twee districten redelijk in de buurt van elkaar! Ik ben weer verder gegaan met het verzamelen van gegevens voor onze database, heb voor onze Child Youth Protection and Development (CYPD) afdeling in een aantal dorpen gevraagd naar school comités (zie mijn log van afgelopen week) en heb GPS coördinaten van alle sub-dorpen verzameld. Ook heb ik onze radio getest door op verschillende locaties contact op te nemen met de Oxfam basis in Meulaboh. Dit is belangrijk indien er zich een noodgeval voordoet maar volgens mij was er iets mis met de radio want ik kon hen wel horen maar niet omgekeerd!







De teams met wie ik het veld ingeweest ben hebben onder andere, de Community Development Boards (CDBs), de ontwikkelingsraden, in Lueng Mane geholpen met een gesloten tender en in de dorpjes Damai, Seunebok Lhong en Seureumpoh begeleid bij met het maken van hun eerste financiele rapport. Bij dit laatste worden er helaas nog teveel fouten gemaakt. Niet in de zin dat er geld ontbreekt, alle bonnen worden goed bewaard, maar rekensommen kloppen vaak niet en de financiële boeken worden verkeerd, of soms helemaal niet, ingevuld. De capaciteiten van de penningmeester moeten nog versterkt worden. Een probleem is dat veel gemeenschappen de functies in the CDBs aan mensen hebben toegewezen op basis van het aantal stemmen dat ze hebben gekregen. Zo werden de kandidaten met de meeste, twee na meeste en drie na meeste stemmen automatisch, respectievelijk, coördinator, secretaris en penningmeester. Zo is de penningmeester in Seureumpoh, om een voorbeeld te noemen, analfabeet, hetgeen natuurlijk niet erg handig is!



Verder zijn er in Meulaboh intussen twee nieuwe ICPs bijgekomen; in Kuala Teripa en in Suak Geudeubang. Het CDR proces vindt er in rap tempo plaats. Binnen een aantal weken zijn de dorpen geïnformeerd over het CDR programma, zijn overeenkomsten getekend en hebben
Community Participatory Assessment Workshops (CPAW) plaatsgevonden – gedurende de CPAW worden er een aantal participatieve oefeningen uitgevoerd met de begunstigden, waarvan het eindresultaat een actieplan is. Momenteel worden de leden van de CDBs gekozen en binnenkort zullen ze beginnen met het ontwikkelen van projectvoorstellen. De CDR teams hebben nu veel ervaring met het proces en hebben duidelijk meer vertrouwen dan een aantal maanden geleden. Het enige nadeel van dit versnelde proces is dat er weinig tijd is om vertrouwen op te bouwen tussen het IRC en de gemeenschappen. Het tekenen van de overeenkomst biedt echter zekerheid en Kuala Teripa en Suak Geudeubang hebben verder goede banden met andere dorpen waar we al enige tijd mee werken.



Tot slot, ben ik gisteren voor het eerst met een klein vliegtuigje van de
Mission Aviation Fellowship (MAF) teruggevlogen naar Banda Atjeh. Ik heb wel eens vaker in kleine toestellen gevlogen maar nog nooit in zo’n klein toestel (zes stoelen). Ik heb in de stoel van de copiloot mogen zitten dat was geweldig! Het uitzicht was prachtig, vooral in het stukje langs de kust van Meulaboh naar Calang. Je ziet ook duidelijk hoe de Tsunami de kust heeft veranderd en krijgt een goed overzicht van waar er allemaal gebouwd wordt.



Ter informatie, morgen ochtend vertrek ik naar Bali en Lombok. Daarom zal er volgende week geen log gepubliceerd worden. Als ik de kans krijg zal ik een aantal foto’s op mijn Blog plaatsen maar ik doe geen beloftes.


Groetjes,

Alex