Deze Week In Atjeh...

Ik bevind me in Atjeh, Indonesië, waar ik voor het Community Driven Regeneration (CDR) programma van het International Rescue Committee (IRC), een internationale vluchtelingenorganisatie, werk. Deze Blog is bedoeld om familie, vrienden, kennissen en andere geïnteresseerden – met name donoren van de Stichting Vluchteling, hoofdfinancier van het CDR programma – op de hoogte te houden van mijn werk, mijn ervaringen en mijn gedachten gedurende mijn verblijf in Atjeh.

vrijdag, november 10, 2006

10 november - Interessante statistieken en bevindingen



Deze week heb ik het relatieve gemak van Banda Atjeh verlaten om terug te keren naar Calang en, zoals altijd, het is weer fijn om in het veld te zijn!



De laatste paar dagen heb ik me bezig gehouden door een aantal projecten te monitoren, ideeën te verzamelen voor uitwisselingsbezoeken en trainingsbehoeftes en -wensen van zowel onze staf als van de leden van de Community Development Boards (CDBs) vast te stellen. Verder ben ik begonnen met het identificeren van ‘best practices’ om verschillende sociale groepen effectief te mobiliseren en te betrekken bij het CDR programma. Daarnaast heb ook ik gewerkt aan het ontwerp van een document dat de tweede gedenkdag van de Tsunami zal markeren.



Helaas heb ik dit weekend weinig tijd om te schrijven en zal het daarom kort houden. Maar hier is alvast mijn idee voor de weblog voor volgende week... Afgelopen week schreef ik een stukje over corruptie en dat heeft voor aardig wat boeiende discussies gezorgd. Een leuk punt dat daaruit naar voren kwam was de vraag of de leden van de CDBs niet betaald zouden moeten worden. Deze vraag wordt ons regelmatig door CDB leden gesteld en soms ook door onze staf. Ik vind het wel een aardige vraag om wat dieper op in te gaan.



Voor deze weblog zal ik het echter houden bij het presenteren van een kleine selectie statistieken en interessante bevindingen uit onze database. De bedoeling is om jullie een indruk te geven van met wie we samenwerken en van de soort projecten die door de gemeenschappen geïmplementeerd worden. Hou hierbij in gedachten dat de gegevens met betrekking tot het profiel van de CDBs en de prioriteiten en gemeenschapsprojecten iets verouderd zijn. Gegevens ontbreken namelijk nog van een drietal gemeenschappen waar het Community Participatory Assessment Workshop (CPAW) nog in volle gang was op het moment dat deze gegevens geanalyseerd zijn – toen waren de CDBs in deze gemeenschappen ook nog niet gevormd. De huidige situatie zal hier echter weinig van afwijken.


Profiel van CDR Gemeenschappen:

  • De totale populatie van de 42 CDR gemeenschappen bedraagt 15,642;
  • De gemiddelde populatie van de gemeenschappen is 372, met gemiddeld 128 huishoudens per gemeenschap;
  • Driekwart van de CDR gemeenschappen zijn niet alleen getroffen door de Tsunami maar ook door het conflict


Profiel van de CDBs:

  • De CDBs tellen gemiddeld 8 leden;
  • Eén derde van de CDB leden zijn vrouwen;
  • Het grootste aantal CDB leden valt in de leeftijdscategorie van 30 tot 34 jaar oud;
  • Met uitzondering van de rol van penningmeester worden alle posities binnen de CDB (m.n. coördinator, secretaris, penningmeester, logistiek, overige specifieke functies en eenvoudige lid), gedomineerd door mannen


Prioriteiten en Gemeenschapsprojecten:

  • Er zijn in totaal 426 prioriteiten gerangschikt in 39 gemeenschappen;
  • 163 van deze prioriteiten worden momenteel, via het CDR programma, aangepakt;
  • De gemeenschappen dragen gemiddeld 18.1 procent van de totale projectkosten bij;
  • De meeste gemeenschapsprioriteiten hebben betrekking op sociaal/culturele zaken (26.8 procent), milieubeheer (19.7 procent), wegen en/of bruggen (17 procent), landbouw en/of visserij (11.3 procent) en economische zaken (10.3 procent);


Sociaal/culturele prioriteiten hebben betrekking tot verschillende soorten gemeenschappelijke ruimtes, sport faciliteiten en/of uitrusting, traditioneel ceremoniële uitrusting en ‘overige’ terwijl milieubeheer betrekking heeft op water en sanitatie (b.v. drainage, latrines, veilig drinkwater) en milieu (b.v. bebossing, zee en rivier verweer)


  • Het grootste aantal gemeenschapsprojecten zijn sociaal/cultureel van aard (40.1 procent), verder hebben de projecten betrekking op wegen en/of bruggen (19.1 procent), milieubeheer (19.7 procent), landbouw en/of visserij (11.5 procent) en economische zaken (7.6 procent);
  • Bijna twee derden van de projecten zijn infrastructuurprojecten;
  • Des te hoger de prioriteit, des te meer ervan omgezet zijn in gemeenschapsprojecten – met andere woorden, de nadruk ligt duidelijk op het aanpakken van de meest urgente gemeenschapsprioriteiten;
  • Iets onder twee derden van de gemeenschapsprojecten richt zich op de hele gemeenschap terwijl de rest zich specifiek richt op vrouwen (15.8 procent) of kinderen en/of jeugd (15.2 procent);
  • De uitkomsten van het rangschikken van gemeenschapsproblemen zijn in 29 van de 39 CDR gemeenschappen door 52 andere gouvernementele of niet-gouvernementele organisaties geraadpleegd. Dit heeft bijgedragen tot de identificatie en onderhavige implementatie van een additionele 58 projecten in 26 CDR gemeenschappen.


Tot volgende week!


Groetjes,

Alex